® International Academy for Interior Design/Instituut voor Binnenhuisarchitectuur/IVB



HOME


POSITIEF & NEGATIEF

Hoe kun je dit waarnemen?
In mijn praktijk als binnenhuisarchitect/interieurontwerper merk je al heel gauw dat er positieve en negatieve ruimtes in een huis kunnen zitten.
Je voelt het. 
Vaak heb ik een opdracht gehad om een advies te geven voor een vertrek dat al heel vaak en voor veel geld was aangepast/verbouwd of veranderd.
Desondanks nog steeds niet naar tevredenheid van de bewoners. 
Eigenlijk weet je het ook heel goed in je eigen huis.
Er zijn plekken waar je graag bent, zit of ligt.
Andere plaatsen ga je uit de weg. Ik daag je uit om dit te voelen.
Probeer het en je voelt het echt.
Om mensen een goed advies te kunnen geven is het de kunst om dit soort straling snel waar te nemen. In een negatieve ruimte scoor je niet.
Aan de andere kant adviseer ik  juist om te investeren in een ruimte waar het gevoel wel 'positief' is.
Je scoort dan eigenlijk dubbel.
Een ander probleem is natuurlijk ook het vooroordeel.
Er zijn een aantal zaken waar eigenlijk bijna niet over wordt nagedacht.
Mensen gaan wel een dag naar een woonboulevard om verschillende type meubelen te bekijken en te proberen (proefzitten....) en te discussiëren over de kleur.
Maar als de bank arriveert wordt zoals vanouds de achterkant weer tegen de wand geschoven. 
En daar zitten nu juist de extra mogelijkheden.
's Avonds bij kaarslicht zal bijvoorbeeld een donkere kleur nauwelijks te herkennen zijn.  
De bank moet wel 'design' zijn en nog mooier zou zijn als er foto in veel woonbladen zou staan......
Maar: Donkergroen toont als donkerblauw of een andere kleur.
Met et een andere opstelling heb je soms helemaal niets nieuws nodig.
Met lef creëer je vaak iets bijzonders. Voorbeelden?
Op mijn dagelijkse zoektocht probeer ik bijzondere huizen/winkels of i.d. te vinden en vast te leggen. Onlangs op één van mijn zwerftochten door SoHo (New York) ontdekte ik deze schoenenwinkel.
Door de mooie lichtinval zijn de kleuren zeer goed waar te nemen en geven zelfs een meerwaarde aan de sobere ruimte.
Let op de verlichting, presentatie en uitstraling.


Kijk ook eens naar dit winkelpui.
Deze foto maakte ik in Cannes. In het dwarsstraatje op de boulevard (La Croisette). 
Hier zie je een compositie tussen metaal, glas, ambachtelijk metselwerk en decoratie.
Dit toont toch wel even anders dan onze saaie Nederlandse winkelstraten met de bekende drogisterijen en winkels met huishoudelijke artikelen.
Dit is toch een feest om te bekijken?


En tenslotte het winkelhofje in Antwerpen.
Schuin tegenover de hoofdingang van het Hiltonhotel.
Met veel respect en vakmanschap zijn de oude panden omgetoverd in aantrekkelijke winkels.

Advies:
Probeer je te trainen in het waarnemen van 'postitief' en 'negatief' .
Om met een eenvoudige oefening te beginnen:
Kijk naar foto van een interieur of iets anders, luister naar je intuïtie en je krijgt onmiddellijk de goede boodschap door.
Dit leer je in vijf minuten.
Doe hetzelfde als je ergens binnenkomt.
Luister eerst naar je gevoel. 
Maar helaas is het vaak totaal anders, mensen laten zich leiden door andere dingen zoals 'namen' enz.

HOME