® International Academy for Interior Design/Instituut voor Binnenhuisarchitectuur/IVB


HOME

GEUR

Vele winkels stinken.
Bijvoorbeeld op een parfumerie van een warenhuis.
Je ruikt een kakafonie van luchtjes.
Stank al dan niet onbewust jaagt mensen weg.
Het geurgeheugen is het beste geheugen van een mens. Dat geuren sterke associaties oproepen komt doordat de neus in directe verbinding staat met het centraal zenuwstelsel van de hersenen.
Andere prikkels, zoals licht, geluid en kleur, moeten eerst de hersenen worden vertaald. Geur niet.
Al na twee waarnemingen wordt een geur met een begrip verbonden. Bij beeld pas na acht waarnemingen.
Geur werkt het beste net op of onder het drempelniveau. Dat wil zeggen dat de helft van de mensen de geur welen de andere helft de geur niet bewust ruikt.
Het Amsterdamse shoppingcentre Magna Plaza rook na de opening erg naar vochtig beton. De bezoekers zijn ondervraagd toen die vervelende geur er nog hing, daarna twee keer toen er een andere geur was verspreid.
De mensen bleken zich met de nieuwe geur prettiger te voelen en bleven daardoor langer in de winkels.
En hoe langer mensen in winkels blijven, hoe hoger de kans op extra omzet.
Eén van de voorlopers op het gebied van geuren in Nederland was Piet Klerkx. In een grote meubelshowroom hangen verschillende geuren.
Klerkx legde op de slaapkamers veel sterk geurende lavendel. Hierdoor werd de synthetische lakgeur helemaal verdoezeld.

Tegenwoordig kan geurbeleving in een winkel of showroom vrij eenvoudig worden beïnvloed door geurmachines.
Eigenlijk een marketingrecept dat vrij onbekend is en niet op grote schaal wordt toegepast.
Een bekende test is uitgevoerd door Nike.
Nike heeft getest of de consument bereid was meer te betalen voor sportschoenen als in de winkele de geur van pas gemaaid gras hing.
En het resultaat was verbluffend.
Met het gebruik van geuren zullen winkels, shoppingcentra maar ook (openbare) gebouwen zich naast onderscheidende architectuur, nog aantrekkelijker kunnen maken.

HOME