Hans Slim: Styling Missers
® International Academy for Interior Design/Instituut voor Binnenhuisarchitectuur/IVB

HOME



STYLING MISSERS

Styling is bedoeld om een situatie aantrekkelijker te maken.

Desondanks zie je regelmatig zeer slechte voorbeelden.
Zeg maar: de standaard basisfouten.

Een belangrijk onderdeel is het stylen van interieurs voor een fotoshoot.

Vaak is het de bedoeling om een bepaald produkt of vertrek enigszins op te waarderen.
Denk maar eens 'Verkoopstyling'.

Hier enkele foto's van een mislukte briefing.

Hierdoor is de styling ook helemaal verkeerd aangepakt.
Het resultaat is dat de fotograaf dit ook oppikt en het resultaat erg mager is.


Alle ingrediënten om er iets moois van te maken zijn aanwezig.
Maar de foto is veel te vlak

De verlichting is saai.
Het vloerkleedje ligt als een soort eilandje midden in de ruimte.
Een goede methode om een beeld te beoordelen is om je denkbeeldig te verplaatsen in een ruimte.
Probeer te voelen hoe je dit ervaart.
Overigens gaat het er natuurlijk niet om of je deze 'woonstijl' mooi of mager vindt.
Een stylist moet natuurlijk voor elk wat wils kunnen maken.
Vergelijk het met een kok in een restaurant.
Vlees, vegetarisch of vis, de gast (opdrachtgever) bepaalt dit.


Let eens op de aansluiting van het vloerkleed en de voorkant van de bank,
Je ziet een vreemde witte streep.
Heel duidelijk zie je het licht van de plafondspots, daarentegen zie je dat het gewoon een dagopname is.
Overigens als je goed kijkt zie je dat het een studio-opname.
Achter het hoekraam is een soort decor gemaakt.
Het buitendecor is ook overdadig verlicht.
Hierdoor wordt de aandacht afgeleid.
Je hebt de neiging om naar buiten te kijken.
En wat is nu de bedoeling van de foto?
Een meubelfabrikant wilt graag het dressoir, salontafel en bijzettafel promoten.
Overigens gaat het er natuurlijk niet om of je deze 'woonstijl' mooi of mager vindt.
Een stylist moet natuurlijk voor elk wat wils kunnen maken.
Vergelijk het met een kok in een restaurant.
Vlees, vegetarisch of vis, de gast (opdrachtgever) bepaalt dit.


Dit is een interessante foto gemaakt in de dealershowroom van Ralph Lauren in New York.
De bedoeling is dat elke winkel, waar ook ter wereld, die bij het concern hoort een gelijke uitstraling heeft.
Er wordt dan een voorbeeldinterieur geshowd.
Als je goed kijkt zie je ook dat het allemaal nep is.
Het uitzicht isook hier een rolletje fotobehang.
Toch zie je iets bijzonders.
Alles wat verkocht moet worden is uitgelicht.
Soms met een spatje licht.
Het lichtplan doet een beetje denken aan een herfstig bos waar de zonnestralen door de goudgele herfstbladen schijnt.
Het voordeel is ook dat het voorbeeld interieur door topmensen in elkaar wordt gezet.
De aankomende stylisten kunnen dan het voorbeeld in hun eigen showroom vertalen.

In principe zijn bij dit proces enkele disciplines betrokken.

De stylist.
De fotograaf.
Overigens kan dat ook worden gedaan door één persoon.

Heel belangrijk is natuurlijk de briefing.

Met andere woorden wat wordt er van de styling verwacht?
In de praktijk begint een stylist vaak zomaar ergens.
Maar de kunst is om vooraf een plan te maken.

HOME